Nem tudok belépni (jelszófelejtés kizárva) - létezik olyan megoldás, amely nem jár adatvesztéssel?

 
mrcxqj
 
Avatar
 
 
mrcxqj
Az összes posztok száma:  4
Csatlakozva  04-12-2019
 
 
 
04 December 2019 16:06
 

Sziasztok!
Előre is köszönöm, ha bárki tud érdemben segíteni a MacBook-ommal (MacBook Air 2018) felmerült probléma kapcsán.

Még mielőtt összefoglalnám a röviden a problémát, előre hozom a kérdésemet, amely nem más: adatvesztés nélkül helyreállítható-e a rendszer, illetve, van-e bármilyen esély arra, hogy a gépen lévő adatok, amelyről biztonsági másolat nincs, megmeneküljenek.

Előzmény: a napokban a gép szokásos szoftverfrissítést ajánlott fel, amit leokéztam, majd miután másodpercekre elsötétült a képernyő (mintha kikapcsolt volna) megijedtem, s kikapcsoltam a gépet tartósan lenyomva a kikapcs gombot. (igen, felszisszenés, hülye voltam) Tudom, ezzel komoly hibát okozhattam. Miután újra bekapcsoltam, felajánlotta, hogy folytatja a frissítést, amit hagytam is, hogy a végére érjen. Miután befejezte a frissítést, a gépet kikapcsolt állapotban találtam.

Amikor bekapcsoltam, a szokásos login screen fogadott, ahol kérte a jelszót. Beírom a mindig is használt jelszavamat, de elutasítja. Kizárt, hogy elfelejtettem volna. A billentyűzet-beállítást is ellenőriztem stb. Azt, hogy a probléma tényleg nem a hibás jelszóból fakad, jól bizonyítják a további lépések. Ezeket a lépéseket youtube-ra is feltöltöttem: https://www.youtube.com/watch?v=ULoHgwA-edg&feature=youtu.be

1.    Miután többedszerre utasítja el a begépelt jelszót, egy kattintási lehetőséggel felajánlja, hogy a újraindítva a gépet, az Apple ID-vel is megpróbálhatom a belépést. Erre a lehetőségre kattintva a gép újraindul, s megjelenik a Reset Password -ot felajánló ablak, amelyben meg kellene jelennie a felhasználóegységeknek, de ez (ezek) nem tűnnek fel (üres marad az ablak). Még azután is, hogy internetre csatlakoztatom a gépet. (Az Apple ID felületem és az iCloud-belépés tökéletesen működik, ezt egy másik gépről teszteltem. Az Appel ID jelszóm különbözik a login jelszómtól, de természetesen a biztonság kedvéért megpróbáltam az Apple ID jelszavammal is belépni… sikertelenül.)

2.    Biztonsági üzemmódban újraindítva a gépet (Comman + R lenyomásával) megpróbáltam a Terminal-ban, manuális „resetpassword” utsítással is újrahúzni a jelszót, de ezzel csupán az 1. pontban megjelölt Reset Password ablakhoz visz, a már megjelölt problémát prezentálva.

3.    Szintén biztonsági üzemmódban, megpróbáltam újratelepíteni az operációs rendszert (reinstall macOS). Az első két lépés után, amikor azt kellene kiválasztani, hogy mely merevlemezre szeretném installálni a rendszert, nem jelenik meg semmi. Nem lát hard-disket, amelyre telepíthetné...

4.    Egy utolsó dolog, amit a biztonsági üzemmódban teszteltem, az a Disk Utility volt. Itt jól látható, hogy a 2 gigás biztonsági partíciót látja a rendszer, ugyanakkor a 1,5TB-os hard disk-en semmilyen információt nem lát és nem képes elérni

 
feketekave
 
Avatar
 
 
feketekave
Az összes posztok száma:  2186
Csatlakozva  19-02-2009
 
 
 
04 December 2019 16:25
 

Szia, két dolgot tudok elképzelni:
1. FileVault van beállítva a lemezre,

de amin ennél sokkal valószínűbb, hogy a FusionDrive, ami most Macintosh HD, nem kompatibilis a Mojave-val.
Ehhez a rendszerhez egy APFS Fusion Group-ot kell létrehoznod.

Azért, mielőtt neki állsz, tedd a gépet egy másik almás gép mellé és indítsd el “meghajtóként”. Legjobb lenne kábellel felcsatolni a másik gépen. Úgy talán az adatokat le tudod róla menteni.
APFS Fusion létrehozáshoz itt találsz infót:
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/apfsfusion

 
 
Lukather
 
Avatar
 
 
Lukather
Az összes posztok száma:  1291
Csatlakozva  18-10-2008
 
 
 
04 December 2019 19:14
 
mrcxqj - 04 December 2019 04:06 PM

Sziasztok!
Előre is köszönöm, ha bárki tud érdemben segíteni a MacBook-ommal (MacBook Air 2018) felmerült probléma kapcsán.

Amennyiben erről a frissítésről van szó, sajnos el kell keserítselek, jelen állás szerint búcsút mondhatsz az adataidnak. A T2 biztonsági chippel szerelt gépeken történik ez, abban az esetben ha a felhasználó megszakítja a frissítési folyamatot. Ha végig olvasod a bejegyzést, találsz pár olyan linket ahol ezt a problémát tárgyalják. Érdemes figyelni a hozzászólásokat, hátha lesz változás.

feketekave - 04 December 2019 04:25 PM

Szia, két dolgot tudok elképzelni:
1. FileVault van beállítva a lemezre,

A fentebb linkelt bejegyzésben azt írják, hogy nem csak a FileVault-al titkosított gépeket érinti a probléma. A T2 biztonsági chiphez köthető a gond.

de amin ennél sokkal valószínűbb, hogy a FusionDrive, ami most Macintosh HD, nem kompatibilis a Mojave-val.
Ehhez a rendszerhez egy APFS Fusion Group-ot kell létrehoznod.

Szerintem nem Fusion Drive. A 2018-as MacBook Air-eket lehetett 1,5 TB SSD-vel is konfigurálni.

Azért, mielőtt neki állsz, tedd a gépet egy másik almás gép mellé és indítsd el “meghajtóként”. Legjobb lenne kábellel felcsatolni a másik gépen. Úgy talán az adatokat le tudod róla menteni.
APFS Fusion létrehozáshoz itt találsz infót:
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/apfsfusion

A fenti linken írottak szerint sajnos a Target Disk Mode sem működik.

 

 
 
mrcxqj
 
Avatar
 
 
mrcxqj
Az összes posztok száma:  4
Csatlakozva  04-12-2019
 
 
 
04 December 2019 20:09
 

Macörült és Veterán, nagyon köszönöm a jelzéseket!

Macörült: megnéztem a Target Disk Mode-ot, sajnos nem működik. A FileVault lehetőségét más fórumokon is felvetették. Csak annyit tudok, hogy én biztosan nem aktiváltam sehol a FV-t, szóval, hacsak nem alapértelmezettként aktív, talán nem az okozza a problémát. Az APFS Fusion Group lehetőségét már tanulmányozom az általad megadott linken, de ha jól látom, ott is Time Machine beckup kell ahhoz, hogy ne legyen adatvesztés (de én ezt már, a probléma fennállása miatt nem tudom megtenni)

Veterán: az általad küldött link azt gondolom, hogy meglehetősen közel hozza azt, amiről valójában szó lehet. A 4. pontban azt írja:
“After the reports started to roll in, we started to investigate. One of the common threads is that users reported a problem with the update during the install:

Black Screen – Users reported that the Mac looked like it powered down. They would try to power it back on, interrupting the install process.
Black Screen with Apple Logo & Progress Bar Stuck – While the Update was installing, some users have reported that the update hung or stalled out. This was followed by a power down…”

Ez pontosan az, ami az esetemben történt…
Az egyetlen dolog, amiben nem vagyok biztos az az hogy pontosan mit frissített a rendszer, amikor kikapcsoltam… hiszen rutinból nyomtam rá az upgrade engedélyezésére. De az oldalon leírt jelenség teljes mértékben egyezik azzal, ami velem történt.

Szívből remélem, hogy az adatok valahogy mégis menthetőek…

 

 

 
Lukather
 
Avatar
 
 
Lukather
Az összes posztok száma:  1291
Csatlakozva  18-10-2008
 
 
 
04 December 2019 20:25
 
mrcxqj - 04 December 2019 08:09 PM

Az egyetlen dolog, amiben nem vagyok biztos az az hogy pontosan mit frissített a rendszer, amikor kikapcsoltam…

Sajnos nagyon valószínű, hogy az volt. Az a legutolsó biztonsági frissítés Mojave rendszerre.
Szorítok neked, hogy valaki találjon valami megoldást az adatok visszaszerzésére.

 
 
feketekave
 
Avatar
 
 
feketekave
Az összes posztok száma:  2186
Csatlakozva  19-02-2009
 
 
 
04 December 2019 20:40
 

Lukather, igazad van az SSD-vel. Wow, ezt nem is tudtam, hogy már emberes méretűvel is árulják. Ez is azt mutatja, hogy milyen régen vettem új Mac-et:)

mrcxqj:
ebben az esetben, lehet, hogy mégis van remény. Vidd el a gépet egy szervizbe, ahol kibontják az SSD-t és akkor egy dockolón ki lehet nyerni a tartalmát. Ha a T2 chip nem kavar be:( Sajnos, ez csak egy javaslat, ilyesmit még nem teszteltem.

 
 
Lukather
 
Avatar
 
 
Lukather
Az összes posztok száma:  1291
Csatlakozva  18-10-2008
 
 
 
04 December 2019 20:48
 
feketekave - 04 December 2019 08:40 PM

Vidd el a gépet egy szervizbe, ahol kibontják az SSD-t és akkor egy dockolón ki lehet nyerni a tartalmát.

Sajnos a 2018-as MacBook Air-ben alaplapra forrasztott SSD van. Meg lehet csinálni, de rizikós és nem valószínű, hogy bevállalja a szerviz. Ha valami félresikerül, az alaplap és az SSD is kuka. És persze a leforrasztott SSD-t nem is lehet rádugni semmilyen dokkolóra, mert csak egy chip.

 
 
mrcxqj
 
Avatar
 
 
mrcxqj
Az összes posztok száma:  4
Csatlakozva  04-12-2019
 
 
 
04 December 2019 22:34
 

Köszönöm a tanácsokat és a biztatást… nem adom fel :)
Veterán: alaposan átrágtam magam az általad javasolt oldalon és az onnét leágazó vonatkozó fórumokon… különösen ez ment mélyre a témában… ami talán bíztató, hogy az Apple tud a problémáról, elvileg dolgoznak rajta, és az említett fórumon reportoltak pozitív support case-eket.

MÁS kérdés:  a korábbi MacBook-om (MacBook 12” 2015) is itt van nálam tökéletesen működő állapotban. Az összes adatot, amit most fájóan hiányolok, erről a gépről másoltam át anno az újra. Természetesen miután átvittem az adatokat az új gépre (TDM-mel, s nem külső drive-on keresztül) a régi Mac-ről töröltem őket. Arra van bármilyen esély, hogy az adatokat visszanyerjem a régi gépemen? Sajnos Time Machine backup-ot ezen a régebbi gépen egyszer sem csináltam. Van olyan program, amellyel a nem felülírt adatok visszanyerhetők?

 
Lukather
 
Avatar
 
 
Lukather
Az összes posztok száma:  1291
Csatlakozva  18-10-2008
 
 
 
05 December 2019 09:17
 

Természetesen van rá mód és számos alkalmazás kínál adatvisszaállításra lehetőséget. Amivel személyes tapasztalatom is van az a Stellar, bár elég régen volt rá szükségem és akkor még Stellar Phoenix-nek hívták. Sajnos a 2015-ös MacBook-odban is alaplapra forrasztott SSD van, amit nem lehet kivenni belőle és egy dokkolóba tenni, ezért a minimális adatvesztés érdekében a legjobb az lenne, ha kábellel Target Disk Mode Mode-ban próbálkoznál egy harmadik macről, ami ha jól sejtem nincs kéznél. Elsőként szerezz a MacBook tárhelyének megfelelő méretű külső merevlemezt vagy pendrájvot, amire az adatmentő alkalmazás a helyreállított fájlokat másolhatja. Ha a MacBook alapállapotra van visszaállítva ismét be kell állítanod és fel kell telepítened az adat visszaállító alkalmazást. Más fájlműveletet lehetőleg ne végezz rajta, mert minden egyes felülírással rontod a visszaállítás esélyeit.

 
 
rajnat
 
Avatar
 
 
rajnat
Az összes posztok száma:  67
Csatlakozva  09-02-2010
 
 
 
17 December 2019 23:28
 

mrcxqj, Bp-n tudok segíteni másik géppel, ha kell.

 
mrcxqj
 
Avatar
 
 
mrcxqj
Az összes posztok száma:  4
Csatlakozva  04-12-2019
 
 
 
18 December 2019 20:50
 
rajnat - 17 December 2019 11:28 PM

mrcxqj, Bp-n tudok segíteni másik géppel, ha kell.


Rajnat, köszönöm a jelzést! Írtam PM-ben, kérlek jelezd, ha megkaptad.

 
   
 
 
 

Apróhirdetések

Hírek

88%-on áll az iOS 12

2019. 08.12. @ 12:18
0