MacBook Air szétszerelve: egyedi alkatrészekkel van tele



Az új 11 collos MacBook Air épp csak megérkezett egy darabban, az iFixit szerelői már szét is kapták, hogy elsőkézből láthassák az alkotóelemeit. A rendszer zártabb, mint korábban bármikor, a trükkös csavarokkal az alján és a RAM alaplaphoz való hozzáforrasztásával. Azonban ha már sikerült kinyitnunk, akkor láthatjuk, hogy az alkatrészek továbbra is könnyedén cserélhetőek.

Az iFixites srácok szenvedtek egy sort az új ötpontos Security Torx csavarokon, amik összefogják a MacBook Air alját. A csavarok, ahogy az a lap alján található képen is látszik, különleges kerekded, virágszirom formájúak, így a fiúknak „le kellett reszelniük egy pár laposfejű csavarhúzót” mire ki bírták nyitni a gépet.

A kinyitás után a változások azonnal szembetűnők voltak. A 35watt-órás hat lítium-polimer cella rengeteg helyet elfoglal a 64GB-os flash alapú tároló mellett, amely négy 16B-os Toshiba chipből áll.

A házon belül mindent könnyebben kezelhető hat- és nyolcpontos Torx csavarokkal rögzítettek. Az iFixit meg is jegyezte, hogy a flash meghajtó könnyen kiszerelhető. Üröm az örömben, hogy az alkatrész egyedi gyártású, nagy valószínűséggel csak az Apple Support szolgáltatásain keresztül lehet majd beszerezni.

Az új MacBook Air ugyanazt a Broadcom Bluetooth/WiFi chipet használja, mint a mostani MacBook Pro vonal, azonban kis formai eltérés található. A távirányító infravörös szenzora, amely megvolt az Air előző generációjában, eltűnt, csakúgy, mint a „Sleep” LED, így maradt hely egy második USB portnak.

A RAM, amelyet általában az Apple még saját bevallása szerint is szükségképpen felhasználó által cserélhető alkatrésznek tart, oda van forrasztva az Air alaplapjához. Ez azt jelenti, hogy a rendeléskor feltett kérdésre, miszerint 2GB vagy 4GB RAM-mal kérjük a gépet, megfontoltan válaszoljunk, hiszen a későbbiekben nemigen lesz lehetőség a fejlesztésre.

Összességében az iFixit 10-ből 4 pontra értékelte az Air szervizelhetőségét. Sok alkatrészt, mint például a flash meghajtót, a ventilátort vagy a WiFi chipet, csak néhány csavar tartja a helyén. Azonban majdnem minden alkatrész egyedi, nem is beszélve a különleges ötágú Security Torx csavarról, ami eléggé megnehezíti már kinyitását is.

A szétszerelés lépéseit és képeit a következő oldalon láthatjátok: iFixit oldala
Forrás: arstechnica

28 hozzászólás
solnay
2010. 10. 27. @ 13:32

Egy mondat a marhaságról (Illyés után szabadon)

Meglehetõsen furcsálom, hogy 3G modem (kártyahely) nincs a gépben; tehát vesz az ember egy ilyen brutál drága cuccot, ipari formatervezett alumínium csodát és beleteszi a kínai dizájnerek által megkomponált Huawei modemet fekete vagy fehér színben - és ezzel az egyik usb helyet le is foglalja, nem beszélve arról, hogy milyen szép és praktikus (fõleg, ha a könnyû kis gépet az ember az ölében használja és ott nyeklik-nyaklik a kilógó cucc az alu szépségbõl)...

solnay
2010. 10. 27. @ 13:33

...az utolsó mondatrészben némi szexuális áthallás van, de az tényleg véletlen!!!

solnay
2010. 10. 27. @ 13:36

Akkkor lesz benne 3G, amikor megjön a fehér iPhone 4! Mekkora tapsvihar fogja majd köszönteni SJ-t, hogy sikerült egy pár éves mobil technológiát beépítenie egy utazásra szánt eszközbe!

Ez tényleg csak nekem hiányzik a MacBook Air-bõl?

tnacsak
2010. 10. 27. @ 13:58
tnacsak képe

Az iPhone-t használom modemként az Airhez BT-keresztül, néha kábellel. így nincs plusz kütyü, és a formatervezés is OK :-)

kenand
2010. 10. 27. @ 15:51

Odaforrassztott memória nagy baromság, egy alaplapot nem szívesen forrasztgat az ember, de még egy márkaszervíz se nyúljon hozzá!

Szóval ha egy olcsó RAM tönkremegy, lehet kidobni az egész alaplapot.

Egyébként aranyos az új 11", fele ennyiért meg is venném.

helsinkirokker
2010. 10. 27. @ 17:46

tnacsak: azért 3G slot logikusabb lenne. Persze egy mobilinternethez két Apple ketyere azért mégiscsak twiceisamazing. Taps, SJ boldog, user szív.

sailman
2010. 10. 27. @ 18:16
sailman képe

Felesleges a 3G. Minek kötnél mégegy mobilnet elõfizetést, ha megoszthatod a netet iPhone-ról is?

vAfotóriporter
2010. 10. 27. @ 19:12
vAfotóriporter képe

Sailman: mondjuk azért, hogy ne két eszköz merüljön
másrészt miért ne használhassam (egy USB elvesztegetése nélkül) a már meglevõ mobilnet elõfizetésem?
Igazából az a gáz, hogy enélkül nevetséges, hogy Air-nek hívják...

Anzal0te
2010. 10. 27. @ 19:24

Jó kis Japánban gyártott Elpida RAM nem megy tönkre soha.

solnay
2010. 10. 27. @ 20:28

sailman: mert peldaul van, aki nem iPhone-t hasznal (pl. en azt hasznalok, de kepes vagyok modellalni, hogy esetleg letezik olyan ember, aki nem...)!

Masfelol meg ugy gondolom, hogy Eszak-Amerikaban, Nemetorszagban, etc., annak, aki kikohog ennyi penzt egy hordozhato eszkozre, nem igazan jelent gondot egy mobilnet elofizetes! Lasd iPad, ahol szepen fogy a 3G-s modell..., nem csak a wifis! Akinek egy ilyen jatekszerre, mint az iPad van penze, az tobbsegeben kifizeti a netet is hozza. Maskulonben minek a gyors boot egy laptopon, ha utana azzal gatyazol, hogy a telefonoddal tarsitsd, s raadasul merul mind a ketto...?!

solnay
2010. 10. 27. @ 20:30

...szerintem a dizajnolt csavarnal a 3G fontosabb lett volna.

Olivér88
2010. 10. 28. @ 01:35
Olivér88 képe

solnay:

egyetértek kéne bele a built in 3g, nonsense h az a válasz h vegyél iPhonet nem csak azér mer merül hagy vegyen már mindenki olyan telefont amilyet akar.
Alapvetõen ez egy megfizethetõ gép kéne már az alapmodelbe is 3g. ha már iphonet is kell vennem akkor már minden csak nem megfizethetõ.

Amúgy meg túlélhetõ az usb stick is, de tény h az nem plug n play sajnos, és mivel ez eléggé ilyen kis retikül méretû nõi laptop ez, így nem várhatjuk a hölgyektõl h a frissen megvásárolt mac élményhez a central parkban ülve, usb sticket bedugva töltsenek le drivert az SL-hez, (a netrõl ami ugye nincs :D), mer egy csomo sticken csak leopardos driver van. Nekem úgykellett levadásznom egy osztrák t-mobil oldaról az SL-drivert a Hauwei sz@romhoz, mer magyar t-nél se híre se hanva ilyesminek.

amúgy mind tudjuk h azér vannak a szép csavarok h csak márkaszervizbe férjenek hozzá lehetõleg a géphez...

haxplore
2010. 10. 28. @ 02:42
haxplore képe

Nyílván meg lehetne oldani, hogy legyen benne 3G, de biztos több gondot vet fel, mint amennyit megold.

Az USA-ban nem kompatibilis egymással a szolgáltatók mobil internet hálózata. Nem úgy van hogy beleteszünk egy hsdpa rádiót és kész.

Oldja meg a felhasználó ahogy tudja: wifi-mifi-tethering, nem az Apple problémája honnan jön a net.

Sokkal többen hiányolják a bill-háttérvilágítást pl..

Olivér88
2010. 10. 28. @ 02:48
Olivér88 képe

ez oké... akkor ipadben hogy oldották meg?

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 03:13
vAfotóriporter képe

Hülyeség, hogy más a mobil net. Annyi az eltérés, hogy nem 1800, hanem 1900 MHz frekvenciát használnak, de a legtöbb mai GSM eszköz már tudja kezelni a 800/1800/1900 MHz-t. iPhone és iPad is megoldotta, meg az összes többi gyártó is a beépített 3G modemeknél. Az egyetlen észszerû magyarázat, hogy az alu ház leárnyékolná, a vegyes anyagfelhasználás meg helyigényesebb lenne, és megbontaná a dizájnt és a szilárdságot is.

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 03:21
vAfotóriporter képe

Az iPhone (vagy bármilyen más telefonos, vagy akár MiFis megoldások) net megosztásnak az a fõ hátránya, hogy vezeték nélkül meríti a MBA-t is, meg a telefont is. Vezetékkel tölti a telót, de jobban meríti a MBA-t, és foglal egy USB-t is.

A netezésre USB használatnak (különösen a sticknek) az a fõ hátránya (amellett, hogy csúnya), hogy foglal egy USB-t az amúgy is kevésbõl, de ennél is nagyobb gond, hogy nem túl praktikusan növeli a gép méretét, ha nem számolsz a stick méretével, beakad, letörik, ami nem szerencsés. Ha leteszed az ágyra a MBA-t, miközben kiáll belõle a stick, nagy valószínûséggel a stick fog támaszkodni a takarón, amitõl elõbb-utóbb elhajlik, eltörik. Felesleges terhelés, kockázat egy beépítettel szemben...
És mégegyszer: minden más konkurensnek van már beépített 3G megoldása, pedig nem nevezik AIR-nek a gépüket....igaz, hogy nagyobbak is, de van bennük 3G, LAN, többnyire +1 USB, rendes VGA csati. Jobbára olcsóbban....azért ezek elgondolkodtatóak (gondolkozom is erõsen, hogy lecseréljem-e a Wines netbookom MBA-re)...

Olivér88
2010. 10. 28. @ 03:32
Olivér88 képe

atomtenger: mi az, hogy "rendes VGA csati."?

teljesen jó ez a display port szerintem

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 04:05
vAfotóriporter képe

Olivér: ha szabvány VGA csati van rajta, akkor a szabvány VGA kábelt rá tudod dugni. A Mini Display Port tök jó, csak éppen kell egy plussz adapter hozzá, hogy BÁRMILYEN szabványos monitort rá tudj dugni.
Tehát, hogy a világ legkisebb, legkönnyebb gépét használni tudd, kell egy kártyaolvasó, mert nincs benne SD aljzat kell egy 3G modem, mert nincs beépítve, kell egy USB-LAN modem, mert nincs benne, kell egy MiniDisplay-VGA hogy rá tudj dugni egy monitort, és még ezzel a kazal kiegészítõvel (amik majdnem annyi helyet foglalnak, mint maga a gép) sem tudsz rákötni egy FireWire eszközt sem.

Olivér88
2010. 10. 28. @ 05:19
Olivér88 képe

atomtenger: szerintem rögtön euroscart kellene rá, a d-sub már történelem kéne h legyen.

Amugy meg sose értettem mér ilyne fontos az sd kártya olvasó fogom a fényképezõ gépet és összekötöm a géppel. Ez egy hordozható gép, nem studio workstation. Hány netbookon látsz fw-t?

jofko
2010. 10. 28. @ 06:31

A displayport univerzálisan átalakítható HDMI, D-SUB (vga), DVI kimenetre, pont ez a lényege, így az igényeidnek megfelelõ átalakítóval bármilyen monitorhoz, akár tvhez használható. Ez nem egy mobil munkaállomás, az ipad mobilitásával rendelkezik, mégis teljes értékû rendszer, én már beszereztem egyet, és fantasztikus számítógép.

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 09:11
vAfotóriporter képe

Olivér: az h "hány netbookon látsz FW-t?" elég gyenge ellenérv, ha az Appletöbbet akar a netbooknál letenni az asztalra.
A legolcsóbb netbookon is van 3db USB, LAN és nem ritka hogy még beépített modem is van benne, a MBA árának feléért, míg ugyanezt az Apple még a MacBook Proban se nyújtja (se a 3G modemet se a 3db USB-t.

Miért olyan fontos az SD kártyaolvasó? Mondjuk mert a hiánya miatt mégegy USB helyet foglalsz akár kártyaolvasót, akár a fényképezõgépet dugod a MBA-ra. És ugye a modem is foglal egyet, úgyhogy már el is fogyott minden USB port. Így már semmi mást nem tudsz mellé bedugni.

Jofko: univerzálisan átalakítható, de plussz kiegészítõvel, ami azt jelenti, hogy a szexi ultrakönnyû laptopodhoz egy zsák kiegészítõt kell cipelned plusszba.
Az hogy egy 60 ezres netbooknál kevesebb csatlakozás van rajta nem teljesértékû rendszer. Vagy azt mondod, hogy a netbookok fullextrásak hozzá képest? A MBA magában csak WiFivel kommunikál, minden mást USB-n kell rádugni.

Nem vonom kétségbe, hogy nagyon szép, és hogy könnyû, praktikus. De ha nem lenne ék alakú, és a rövid oldalán is olyan széles lenne mint a hátulja, akkor minimális dizájn áron nyertek volna annyi helyet, hogy normálisan fel lehessen szerelni csatlakozókkal, plussz 30-50%-kal növelhessék az akksi kapacitást is. Remélem, azért erre 2-3 generáció múlva rájönnek akár AirPro néven...

Olivér88
2010. 10. 28. @ 09:37
Olivér88 képe

és rakjunk bele dvd driveot is és késsz is a macbook pro 13 :D.

"A legolcsóbb netbookon is van 3db USB, "
nekem két éve van meg az mbp amikor meglett elbozadtam a két usb láttán, azt hittem kevés lessz, de kiderült h pl ez az elsõ laptop ahol értelmetlen egeret használni -> -1 usb ; így a három helyett 2 usb esetek 99º elég, meg mondjuk mind2 foglalt mer egyikben modem van másikban vinyó, és kéne hely pendrivenak, akkor 2mp leválasztni a vinyót, rádugni a pendrivot leveszem ami kell róla lehúzom és mehet a munka tovább.

Lehet az a baj h én nem vagyok multitasking, egyszerre elég 1 usb legtöbbször, a nagy káttértárak ugyis FW-n vannak.

szerintem egyáltalán nem elsõdleges szempont két laptop összemérésénél h 2 vagy 6 usb van e rajta.

ez kb olyan mint ha aztmondanám h az intel P4 jobb mint a Core 2 duo mert 4>2, de az i7 még annál is jobb mer az mégnagyobb szám. 1 netbooknál nem ez a lényeg, bírja sokáig, de azér ne legyen olyan csiga lassú mint pl ezek az atom procis vackok 9colos kijelzõvel.
Azok kb arra jók h alap linuxot fölrakjak és terminalból csináljak mindent, meg max 1 böngészõ, de pl egér nélkül használhatatlanok.

"hogy normálisan fel lehessen szerelni csatlakozókkal, plussz 30-50%-kal növelhessék az akksi kapacitást is. "

szerintem jelentkezz tervezõ mérnöknek az applehöz, add elõ az 5leted

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 10:00
vAfotóriporter képe

Olivér: pontosan tudom, hogy mire használom most a netbookot, és hány, illetve milyen csatlakozóra van szükségem a mindennapi munkám során. A 2 USB-s MBP most tökéletesen használható úgy, hogy használatban van rajta a FW és a LAN is, meg az egyik USB-n van egy 11 port hub 60%-os kihasználtsággal.
Erõsen fontolgatom, hogy érdemes-e veszteséggel eladnom a meglevõ netbookot, ami harmad áron több szempontból túlteljesíti a MBA-t. Eddig annyi érvet sikerült a MBA mellett felhoznom, hogy kisebb, könnyebb, és nem kell hackelni az OSX-et.

A DVD nem hiányzik, és egyetértek, hogy akinek az kell, az ne vegyen Airt, ami arról szól, hogy nincs benne (életem összes laptopja 50%-ban DVD nélküli volt, 95%-ban nem is kellett, maradék áthidalható).
Viszont hogy egy kifejezetten vezetéknélkülire tervezett gépbe madzagon kell 3G-t dugni, miközben a piac tele van beépített modemes gépekkel (iPad is beleértve), az szerintem igen komoly koncepcionális hiba.

Ami nekem kéne az egyébként a 12" PowerBook DVD nélküli 2010-es kiadása, amit nagyon remélek, hogy elõbb-utóbb meg is fog lépni az Apple, mert nagyon idõszerû lenne végre.
A 11" MBA nagyon jó arra, amire te (meg nyilván a célközönsége használja), de erõsen kompromisszumos arra, amire én szeretném használni. A 13" MBP meg túl nagy...

Olivér88
2010. 10. 28. @ 10:06
Olivér88 képe

hm érdekes, biztos túlnagy az a 13as mbp? azér csak kényelmesebb a nagyobb kijelzõ és az sem mondható nagynak v bumszlinak.

ha ennyi usb kell egyszerre én biztos nem vennék MBA-t (meg mondjuk amugysem, max csajomnak :D)

sok szerencsét a döntésben!

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 10:19
vAfotóriporter képe

Olivér: nyilván nem nélkülözhetetlen mindig mind a 11 USB, de 2 helyett 3 egy pro gépen szerintem alap kéne legyen (pláne ha máshol még a netbookba is jut annyi). Végtére is a MBP MUNKÁRA való - vagy ha az nem, akkor mi?

Ha van FW, LAN, stb akkor el lehet lenni 2 USB-vel, de ha már annyira Air koncepció (amúgy nagyon helyesen), akkor legalább egy 3G modem férjen már bele.
Az a bajom, hogy nagyon kompromisszumos gép, nagyon magas áron. A mérete az nagyon vonzó, de hajszálnyival nagyobb Pro változaton kevesebbet hezitálnék magasabb áron is (igen, a 13" még MBA-ban is túl nagy nekem - arra amire MBA kell. másra meg marad a 15" MBP+külsõ monitor)

tomtyi
2010. 10. 28. @ 12:56

atomtenger
mondta:
#18 - 2010. október 27. @ 16:05
tehát - kicsit gonoszul - a szovjet mintájú mobiltelefonra hajaz. csak modernebb. ;]

vAfotóriporter
2010. 10. 28. @ 13:16
vAfotóriporter képe

tomtyi: nem, a ruszki telóhoz az akku volt hátizsáknyi. a MBA tökéletesen használható magában, ha semmi mással nem akarod összekapcsolni, nem kell külsõ tárolót használnod, és van körülötted Wifi.
Amire én akarom használni az tényleg nem a basic user megközelítése, ezért írtam, hogy kéne belõle egy Pro változat (ahogy régen volt a 12" PowerBook), ami valamivel nagyobb, és több rajta a csati, esetleg erõsebb a proci is (de nem 13-as, hiszen arra már ott a MBP13).

tomtyi
2010. 10. 28. @ 13:19

atomtenger
ezért kicsit gonosz csak. ;)

Hozzá szeretnél szólni te is? Először be kell lépned!