Itt kezdődött a Pixar és a számítógépes grafika

[thecreatorsproject.com] Közel 40 éve, hogy Ed Catmull, a számítógépes grafika úttörője és a Pixar egyik alapítója elkészítette az első digitális 3D filmet: Catmull animált kezét. 



Hihetetlen, de mindez 1972-ben történt, amikor és természetesen ez lett az alapja a mai számítógépes játékok grafikájának, a speciális filmeffekteknek és a számítógépes animációnak. Írjuk ide a másik két alapító nevét is, megérdemlik: Fred Parke és Robert B. Ingebretsen.

A videót Robert B. Ingebretsen fia találta egy 8mm-es szalagon a családi gyűjteményben, majd digitalizálta, így ma már bárki hozzáférhet a mérföldkőnek számító filmhez. A szalagon a videó készítéséről is találhatók anyagok, így láthatjuk azt a gipsz kezet, ami a 3D-s modell alapjául szolgált. 

40 Year Old 3D Computer Graphics (Pixar, 1972) from Robby Ingebretsen on Vimeo.



Az 1976-os Futureworld volt az első játékfilm, amiben feltűnt a számítógépes grafika. Ezt követte a Star Wars halálcsillaga és a Superman első számítógépes jelenetei. Az első teljesen animált film az 1995-ös Toy Story volt, ahonnan mára eljutottunk odáig, hogy az After Effects segítségével bárki, akár otthon, a gépe előtt ülve is csodálatos videókat rakhat össze. A számítógépes animáció mára a kulturális életünk fontos része lett.

Érdemes például rátekinteni A majmok bolygója: Lázadás című idei filmre, és láthatjuk, milyen messzire jutottunk ilyen rövid idő alatt.

Vajon mit hozhat még a következő 40 év?
13 hozzászólás
törölt felhasználó
2011. 09. 06. @ 21:00

a majmok bolygója talán nem a legjobb példa, mert ott a cgi nagyon jó, de a film egy fosh... (és sajnos egyre inkább ebbe az irányba megyünk)

de vajh milyen hardverrel készülhetett ez? mert akkoriban még talán irodányi gépek lehettek

JamesTKirk
2011. 09. 06. @ 21:30

72-ben milyen eszközökön tudták ezeket tárolni? :-)

Schubee
2011. 09. 06. @ 22:13

Nehezen hiszem el, hogy 72-ben volt ilyen tudású számítógép.
Még 82-ben is szkeptikus lennék.

B4lag3
2011. 09. 06. @ 23:13

72-ben max. valami szuperszámítógép lehetett erre képes, egy egyetemi laboratoriumban. Valahogy ezzel a shadinges dologgal kicsit túl fejletnek tûnik a video nekem is.

beszmac
2011. 09. 06. @ 23:34
beszmac képe

A videó az a végtermék.

Az nem látszik, hogy egy képkockát hány számítógép meddig számolt...

PiRX
2011. 09. 07. @ 04:05
PiRX képe

Ez egy HOAX.

Martin89
2011. 09. 07. @ 04:38

Azért fura ez mert pont a 3. generációról 4. generációs átváltás határán készült ez.
A tárolása nem okozhatott gondot igazából, vektorgrafikusan ez pár kb lehetett, a mágnesszalagra meg fért pár. Ami sántít nálam az a felbontás, meg az élsimítás. (az árnyékolást csak ki tudták találni) Nagyon tuti arcok lehettek ezek 72-ben, ha ez valódi.

pontscho
2011. 09. 07. @ 16:35

Csak így FYI, számítógépes grafika, fõleg a képfeldolgozás már bõven virágzott a 70-es években, ki lehet találni, hogy elsõdlegesen mire használták. Még a Szovjetunióban is.

Valamint sem a vonal rajzolás, sem az élsimítás nem mai találmány, csak mostanában nõtt elég kraft a gépekbe általános célú felhasználásra is. Olyan ez mint a raytacing. Mostanában kezd mindenki hasra esni tõle, hogy mekkora jó dolog, ezzel szemben másfél évtizede már ilyesmivel játszottunk a kollégiumban, a matematikai eljárások már akkor is kiforrotnak voltak mondhatók. Annyi volt a különbség, hogy akkoriban 1 kép/nap volt a renderelési sebesség, ma ugyanezt egy GPU valós idõben nyújtja magasabb minõséggel.

És azt is kihagytátok a képletbõl, hogy az a pár kocka mennyi idõ alatt készült el, ugyanis egy film felvételéhez nincs szükség real time renderre...

Senor
2011. 09. 07. @ 18:16
Senor képe

Anno volt olyan haverom aki Amiga 500-on nyomta a raytracinget. Volt olyan kép ami 3-4 napig is eltartott. 5 percenként nyomott egy pixelt. Sokszor észre sem lehetett venni csak ha világosabb szín következett. Nekem is volt szoftverem, de türelmem nem, úgyhogy egy két gömbnél és falnál, meg kockás padlónál tovább nem jutottam. Egyébkén a Babilon5 képeit hálózatba kötött Amiga 2000-kel készítették.

dh1
2011. 09. 07. @ 23:42
dh1 képe

Babilon 5, Terminator 2, Jurassic Park, Robocop sorozat es meg szamtalan film cgi reszet Amigakkal csinaltak... csak szolok.

Amugy mi is Amigan kezdtuk anno ... Real 3D, Imagine, Lightwave, Cinema 4D, Sculpt, Aladdin 4D ...

Senor
2011. 09. 09. @ 01:25
Senor képe

A Fat Agnus, Denis, Paula co-processzor hármas grafika meg zene terén verhetetlen volt abban az idõben.

adsr
2011. 09. 09. @ 13:45

Music Non Stop, nekem a Kraftwerk jutott eszembe, persze az jóval késõbbi. Ez a technika simán elképzelhetõ 72-ben, csak tornatermi méretû géppel, illetve nem valós idõben.

Hozzá szeretnél szólni te is? Először be kell lépned!