Apple szabadalom a digitális fényképezőgépekben

Az utóbbi napokban többször lehetett hallani a Kodak nevét a médiában, ugyanis a komoly tradíciókkal rendelkező cég hosszú szenvedés után csődvédelmet kért. Persze próbálják menteni, ami menthető, és a cég a működés fenntartásához 950 milliós hitelért folyamodott. Elképzelhető azonban, hogy a Kodak nem juthat hozzá a hitelhez, mégpedig azért sem, mert az Apple ebben megakadályozza. 



A Citigrouptól érkező hitel fedezetét ugyanis a vállalat szabadalmai, vagyis ezek egy része képezi, viszont Cupertino szerint ezek között szerepel olyan szabadalom is, ami nem a Kodakot, hanem az Apple-t illeti meg. Éppen ezért az Apple kérelemmel fordult az USA csődbíróságához, mivel szeretnék, ha a hitel felvételére a jelenlegi feltételek mellett nem kerülne sor. 

A cég azt állítja, hogy a kérdéses szabadalmak „úttörő munkák voltak a digitális kamera és képalkotás terén, illetve az ehhez kapcsolódó hardveres és szoftveres megoldások, valamint a felhasználói és kommunikációs felületek terén”. A szabadalmakat még az 1990-es évek első felében hozták létre, mikor a két cég együtt dolgozott néhány projektben, többek között az Apple digitális fényképezőinek elkészítésén. 

 Az Apple 1994-ben dobta piacra 749 dollárért a QuickTake 100-at, amit a Times a világ első digitális fényképezőjeként emleget, és a 100 legfontosabb készülék közé sorolja, amit 1923-tól napjainkig piacra dobtak. 

A fényképező megalkotásán az Apple és a Kodak közösen dolgoztak, az összeszerelést pedig a japán Chinon cég végezte el. Az Apple később több QuickTake fényképezőt is piacra dobott például a Fujival társulva egészen Steve Jobs 1997-es visszatéréséig, aki úgy döntött, hogy szűkíti a cég termékeinek a számát és a nagyobb nyereséget termelő termékekre koncentrál. 

Az Apple állítólag még 2010-ben szerzett tudomást arról, hogy a Kodak helytelenül a sajátjának nevezi a kérdéses szabadalmakat, így 2010 elején elindítottak egy kiterjedt belső vizsgálatot, ami a két cég korábbi partneri kapcsolatát vizsgálja. A vizsgálat lezárása után 2010 augusztusában az Apple pert indított a Kodak ellen azt állítva, hogy a cég a ’216-os és ’218-as szabadalmat a sajátjaként használja, annak ellenére, hogy azok az Apple tulajdonát képezik.  A szabadalom olyan digitális fényképezőgépről szól, ami exponálás közben egy LCD képernyőn mutatja a készülő kép előzetesét. Ez azért jópár fényképezőgépre igaz… Az ügy még jelenleg is tart. 

Az Apple szerint ezek a szabadalmak a Kodak portfóliójának a legfontosabb részét képviselik, ami azért érdekes, mert a Kodak beperelte a Sony-t, a Matusushitat, a JVC-t, a Samsungot, a RIM-et, a HTC-t és az LG-t többek között a kérdéses szabadalmak megsértése miatt, licencmegállapodást és használati díjakat követelve. 

A Kodak saját állítása szerint eddig 3 milliárd dollárnyi licencdíjat zsebelt be a szabadalmai után. 
28 hozzászólás
adamsky
2012. 01. 23. @ 21:26

az a 3 milliard az Apple-t illetne es remelem a tobbszoroset fogja visszakapni :D

raarka
2012. 01. 23. @ 21:41
raarka képe

Rongyos 3 milliárd. Nincs arra az Apple rászorulva :D

FooLman
2012. 01. 23. @ 22:16
FooLman képe

Na ez is erdekes, most hirtelen az apple-t illeti, az elmult 20 evben meg fel sem tunt neki?

Hmm... egyre szimpatikusabb huzasok minden nap...

werewolfmayer
2012. 01. 23. @ 23:08
werewolfmayer képe

Hát basszus, ha emiatt lesz vége most a Kodak-nak, és senki sem gyártja tovább a filmjeiket (TMax, Tri-X, Ektar), akkor nagyon morcos leszek!

deck
2012. 01. 23. @ 23:47

"A szabadalom olyan digitális fényképezõgéprõl szól, ami exponálás közben egy LCD képernyõn mutatja a készülõ kép elõzetesét."

Ezt levédetni azért pofa kellett. Kb. olyan, mint a dupla klikk. A kereket nem az Apple találta fel?

iRich
2012. 01. 23. @ 23:59
iRich képe

Bocsánat, de lehet, hogy magyarok az Apple jogászai? Ez a fajta irigység sajnos a magyarokra erõsen jellemzõ. Nem úgy mint a Svédek. Ott ha valaki kitalál valamit, akkor 3 áll mellé, és együtt fejlesztik tovább. (sarkított példa az érthetõségért)
Építenünk kellene a Világot, nem pedig leépíteni az ilyen gyerekes viselkedéssel. Ördögi terveket látok Apple-ék mögött, de ezt gyorsan elhesegetem, mert még bízom benne, hogy ott is érzõ emberek dolgoznak.

attila7575
2012. 01. 24. @ 00:06
attila7575 képe

Apple felhasználó ide vagy oda, de az a véleményem hogy ezek az állandó vacakolások a szabadalmakkal sokat ártanak a vállalat image-ének.

hagel
2012. 01. 24. @ 01:45
hagel képe

Ez nem lep meg... /igencsak nyílik az a bicska a zsebben!/

Szó szerint kitaposnak mindenkibõl mindent!!!
Nem elég, hogy szegény Kodak igencsak haldoklik????

Ez lassan kezd a zsidók által gerjesztett "örökös kárpótláshoz" hasonlítani. /Gondolom a jogászok nem keresztény szellemûek. Bár én arra gondolok - amire akarok./

Ezek a találmányok igencsak idejétmúltak már, mert a lencsén kívûl már a leképezõ, hibajavító eljárások, érzékelõk és tároló eljárások is igencsak fejlõdtem.

Javaslatom: Védje le a koporsószöget azapple!!!
És pereljen be mindenkit úgy 500 évre!

trumi
2012. 01. 24. @ 02:11

Szerintem ez a szemétnek is mondható húzás csak azt mutatja, hogy az Apple teljesen nem lát fantáziát a Kodak újraélesztésében, tehát nem látja helyét a megújult piacon...

gabor.szantai
2012. 01. 24. @ 02:18
gabor.szantai képe

Apple userkent inkabb kivanom az Apple, mint a Kodak pusztulasat, mert imadom a filmjeiket es nehezebb potolni, mint az Apple termekeket.

Persze lehet, hogy most az kovetkezik, hogy mivel 3milliarddal tartozik a Kodak, akinek nincs penze, a rengeteg egyeb, fotozast erinto szabadalom ami meg a Kodak kezeben van, az Apple-re szall.
Ezutan pedig a nagy patent-haboruban azt fognak kicsinalni, akit akarnak.

B4lag3
2012. 01. 24. @ 03:33

A kodak meghalt, magától, a hullába az apple most rúg egyett, az üzleti világban ez a szokásos temetési módszer, nem kell ebbe többet látni.

lemon
2012. 01. 24. @ 06:01

3 gondolat:

A hangot maga természet találta fel, és ingyen ideadta nekünk mindenféle szabadalmi kérdés nélkül, pedig kérhetne érte egy halom pénzt, hogy mielõtt megszólalunk, jól átgondoljuk, mit mondunk, mert akkor minden szavunkért keményen fizetnünk kéne. Tudom, hogy ez demagóg moralizálás, de ehhez csak ennyit tudok hozzáfûzni.

A Kodak nyilván nem csak azért ment tönkre mert az Apple szabadalmait használta, bár valószínûleg ez is közrejátszott, hogy hogyan, nem tudom, csak találgatok.

Hihetetlen, hogy nagymúltú, menõ cégek mostanában csak úgy tönkremennek, miközben milliárd dollárokat keresnek. Érdekes, nem?

555shoe
2012. 01. 24. @ 13:43
555shoe képe

Most nem azert sracok, de ilyen az uzleti vilag. Rettento ocsmany, de igy mukodik.
1. Az Apple, mint ahogy egyik masik ceg sem, nem karitativ szervezet, hanem egy profitorientalt ceg. Semmi erzelem nincs bennuk a masik irant, de nem is kell.

2. @deck Ez azert egy eleg fontos merfoldko a fenykepezogepek teren, nem ugy jott a nagyvilagbol, nem Istentol kapott otlet.

3. Kodak a mai napig szedi/szedte a licenszdijakat vagy perelt, mert nem fizettek neki, az rendbe volna, csak az Apple a szar? Toluk nem undorodik senki?

4. Ha ovek a szabvany, akkor ovek a szabvany es oket illeti a licenszdij is. Igy mukodik, minek ezen okoskodni?

MAndras
2012. 01. 24. @ 13:43

Szalljatok mar le az Apple-rol es ne szidjatok folyton!

(1) A Kodak perelte be az Apple-t es sulyos penzeket kovetel tole

(2) A Kodak es az Apple annak idejen egyuttmukodott, mikozben a Kodak a hatuk mogott nyujtott be szabadalmi kerelmeket, pedig megegyeztek, hogy kozosen fogjak

En is sajnalom a Kodakot, de itt nem a "meg egy utolsot belerugni" eseterol van szo.

Mondok egy peldat: ha az alberlomnek meghal az apukaja, attol neki meg fizetni kell az alberleti dijat, nem azert mert szemet kapitalista allat vagyok, hanem azert mert igy allapodtunk meg. Velem is betartatnak hasonlo helyzetben. Ennyi erovel soha ne fizessen senki semmiert ammi jar. Vegyetek csupa muanyag lenovo-t es dell-t.

Ugy kellett a Kodaknak, minek perelte be az Apple-t.

MAndras
2012. 01. 24. @ 13:47

555shoe:

Volt bennuk erzelem masik ceg irant (lasd Microsoft, Graphisoft, Adobe) es mit kaptak cserebe? Bill Gates atejtette oket!

Azota megtanultak amit mindenki mas is tud, igy nem lehet uzletet kotni, hogy kozben erzelgoskodsz, mert kihasznaljak masok. Ezt az itt levo vallakozoknak tudni illene.

Ma mar vigyaz az Apple, mert innovativ vallalat, kulonben minden innovaciojat szepen 3 nap alatt szetlopnak...

Lasd egyuttmukodes Samsunggal...

MAndras
2012. 01. 24. @ 13:51

lemon: semmi csoda nincs abban, ha egy nagymultu, meno ceg tonkremegy, ha nincs jo vezetese es a ceg elszakad a fogyasztoitol es nem tudja megitelni azoknak mire van szukseguk.

Barmilyen ceg tonkremehet amelyik nem kepes a piaci igenyekhez alkalmazkodni mert ez nem trivialis. Pl. gagyi termekeket megprobalni eladni igenyes fogyasztoi piacon.

Nem kell moge osszeeskuves elmeletet kepzelni.

fr33m4n
2012. 01. 24. @ 14:09

MAndras: Rossz a példa. Módosítsuk a köv. képpen: Az albérlöd kórházba kerül, de te azt mondod az orvosoknak, hogy addig nem gyógyíthatják meg, amíg nem fizeti ki az elmaradását.

fr33m4n
2012. 01. 24. @ 14:11

A szabadalom fogalma: Olyan találmány, amit valaki(k) kitaláltak, az Apple meg levédi a jogokat:)

lordsirk
2012. 01. 24. @ 14:48
lordsirk képe

Megintcsak LOL. Komolyan néha azt hiszem, hogy az olvasók fele valamiféle szamaritánus szerzetes féle, persze szigorúan csak fotelbõl!!! Szájat tépni könnyebb, és mégis de jó a lelkiismeretnek LOL.

B4lag3: ott a pont! Ne legyetek barmok, nem a szabadalmak miatt ment tönkre a kodak! Szar felsõvezetés, és kevés vér a pucába. Ez az ok!!! Mit gondoltak? Majd örökké jól élnek az analóg filmekbõl? Majd a világ megáll a kedvükért? Hát nem állt meg. Belebuktak, most meg már késõ.

Amúgy szerintem a szabadalmakkal is jó bénán bántak el, szerintem az Apple nem 3mrd USD-t szedett volna csak be ezekbõl :D

És akkor jöjjön a szokásos LOL-om: az olvasók másik fele pedig rutinos, nagy tehetséggel megáldott Fortune 500-as céget vezetõ topmanagerek... Most megint jól megszakértették, hogy milyen béna az Apple, és mennyit árt ezekkel saját magának is. JA. Ahogy eddig is bazz. Kééééész :D

lemon
2012. 01. 24. @ 16:17

Lehet, hogy kicsit bénán fogalmaztam, de azt gondoltam én is, hogy a Kodaknál pöcsök ültek, akik szétcseszték a vállalaltot, ahogy mostanában majdnem mindenhol ilyen pöcsök ülnek.
Almáékkal is egyetértek, védjék, amijük van, és rúgják szét a seggét anniak, aki kicseszik velük.

Ha így fogalmazok mindenki megérti? :-D

lemon
2012. 01. 24. @ 16:17

Lehet, hogy kicsit bénán fogalmaztam, de azt gondoltam én is, hogy a Kodaknál pöcsök ültek, akik szétcseszték a vállalaltot, ahogy mostanában majdnem mindenhol ilyen pöcsök ülnek.
Almáékkal is egyetértek, védjék, amijük van, és rúgják szét a seggét anniak, aki kicseszik velük.

Ha így fogalmazok mindenki megérti? :-D

hagel
2012. 01. 24. @ 16:19
hagel képe

Alapvetõen a gond az, hogy a "cég" nem egy élõ organizmus és igen ellenségesen viselkedik mindennel, ha a számok úgy kivánják - és ezt látjuk.
Legfõként az emberekre van ez hatással. Nem azokkal, akik mûködtetik, hanem akik "elszenvedik" ezt.

Az, hogy veszteséggel is lehet pénzt keresni szintén nem új dolog. :-)
Ha a forint veszt ki is keres rajta???

kpbendi
2012. 01. 24. @ 18:11

"Na ez is erdekes, most hirtelen az apple-t illeti, az elmult 20 evben meg fel sem tunt neki?"

Már egy ideje perben állnak a Kodakkal a témában, most azért léptek közbe, mert ha a Kodak hitelt vesz fel arra a szabadalomra, amit vitatnak, hogy az övé-e, akkor egy hitelgarancia értékesítésnél újabb szereplõk keverednek a peres ügybe, amit az Apple nyilván szeretne elkerülni.

llaszlo
2012. 01. 24. @ 19:31
llaszlo képe

Azért elég szánalmas ha már valaki a Kodak csõdje miatt is az Apple-t hibáztatja.
Ez már eléggé no comment kategória.

Nem a Kodak csõdjérõl nem az Apple tehet.
Persze könnyebb mást hibáztatni a saját hibáinkért, illetve az Applet hibáztatni a Kodak hibájáért. Csak semmi értelme. A Kodak saját magától ment csõdbe és nem az Apple vagy bármelyik másik cég miatt.

lordsirk
2012. 01. 24. @ 19:46
lordsirk képe

kpbendi: Na végre aki érti is mi megy itt és nem szájkaratézik feleslegesen :)

llaszlo
2012. 01. 24. @ 19:54
llaszlo képe

@deck mondta:
Az nem gond, hogy ez még a 80-as években nem volt ennyire egyértelmû??? Akkor még nem rohangált mindenki digitális fényképezõgéppel vagy telefonnal, mint manapság.

cloud.strife
2012. 01. 25. @ 05:33
cloud.strife
2012. 01. 25. @ 05:35
llaszlo
2012. 01. 25. @ 07:33
llaszlo képe

@cloud.strife mondta:
Nem is figyeltem ennyire az Apple dátumát, viszont jól emlékeztem, hogy a 80-as években csinált a SONY digitális gépet.
Az viszont lehet, hogy az elsõ színes az Apple-é volt. Erre nem kerestem rá.
Ami tuti, hogy a SONY-nak nem volt digitális kijelzõ a gépben.

Ezt találtam:

"The first digital cameras for the consumer-level market that worked with a home computer via a serial cable were the Apple QuickTake 100 camera (February 17 , 1994), the Kodak DC40 camera (March 28, 1995), the Casio QV-11 (with LCD monitor, late 1995), and Sony's Cyber-Shot Digital Still Camera (1996).

zlaboncz
2012. 01. 27. @ 16:10
zlaboncz képe

@cloud.strife: LOL, persze, és ugye a cikket is elolvastad: "The Mavica was not a digital camera, but a TV camera capable of writing TV quality stills onto magnetic disks, with a shutter that would allow it to freeze frames within the limits set by twin-field interlace making up the complete frame."
És persze konzumer kamera volt, amit mindenki megvehetett a sarki boltban...

Deck: "Ezt levédetni azért pofa kellett. Kb. olyan, mint a dupla klikk. A kereket nem az Apple találta fel?"

Nem, egyáltalán nem olyan. Ez a funkció tulajdonképpen a LiveView-nak felel meg, ami egy csomó fényképezõgépbe csak most került bele. (pl. a tükörreflexes gépek sem tudták jó ideig) De a hõskorban (kb. 96-98) a legtöbb digitális gépnek csak átnézeti keresõje volt, LCD-je nem. Tehát ez 1990-ben igen csak komoly és jogos szabadalom volt, nem csoda, hogy levédették!

Z.

Hozzá szeretnél szólni te is? Először be kell lépned!